Publikens teater-favorit: ”De jobbiga samtalen”

Publikens teater-favorit: ”De jobbiga samtalen”

”Du är chef och en av dina medarbetare har en dålig attityd, kommer för sent och drar opassande skämt. Du, som chef, vill ha en förändring. Hur gör du?”

Genom åren är det här ett tema som alltid dyker upp när publiken får välja vad vi ska spela teater om. HUR ger man feedback? HUR korrigera, påpeka, tillrättavisa, sätta gränser, skapa förändring? Denna säsong  har nästan hälften av våra uppdrag handlat om just feedback. Det är väldigt utvecklande, vi lär oss nya färdigheter varje gång vi spelar upp dessa utmanande samtal. Det är dessutom lustfyllt som skådespelare, för det är så mycket känslor som bubblar (öppet, eller under ytan), vilket är roligt att gestalta.

Igår spelade jag en chef som behövde ge konstruktiv kritik till en medarbetare, som var kaxigt självsäker och snabb i repliken. Det var svårt på riktigt, trots att jag i teorin vet hur man ”ska” formulera sig när man levererar feedback. Jag har läst rätt mycket i ämnet, men det är alltid något som kan göras bättre, t ex tonfallet, lyssnandet, rakheten. Det bästa med interaktiv teater är att man har hela publiken med sig som coacher och att det inte behöver bli perfekt, utan man prövar sig fram tills det blir bra.

Råd till dig som tycker att feedback är svårt (säkert 90 procent av alla människor):

  • Försök att vara rak och säg vad du har på hjärtat. Tassa inte runt problemet, för då växer det bara.
  • Prata inte för mycket. När du sagt ditt, låt den andra tala och lyssna uppriktigt.
  • Våga pröva! Det behöver inte bli perfekt varje gång. Om du trampar i klaveret helt, så går det oftast att reparera. Det är heller inte farligt att någon visar känslor.

Bilden är tagen igår efter ett teaterseminarium om ledarskap och kommunikation. Med på fotot är vår uppdragsgivare Emma Markström och skådespelaren Daniel Goldmann.